19.11.17

ESMÂÜ'L-HÜSNÂ NOTLARI / EL-MUKADDİM / EL-MUAHHİR

 EL-MUKADDİM / EL-MUAHHİR

ANLAMI:

MUKADDİM:  İstediğini öne geçiren.. Hikmeti ile ileri alan..yakınlaştıran…

MUAHHİR: İstediğini geri bırakan..Hikmetiyle tehir edilmesi gerekenleri tehir eden…

BU İSİM İLE GENEL ANLAMDAKİ BAĞIMIZ:

Bu isimlerin tecellisi ve ihata ettiği her şey hakkında, istidat kabiliyet, ceza, muvaffakiyet, beklemek, bekletilmek gibi,ilahi planda ileri almak ve geri bırakmak gibi hikmetli bir mahiyet, durum, amaç ve zaman yönetimidir diyebiliriz.

Ayrıca bir tezahür olarak ise; insan sair mahlûkata tefevvuk gibi ileri bir dereceye Mukaddim ismi ile taşınırken, sair mahlûkat ise istidat ve kabiliyetlerince Muahhir ismi ile insana nazaran daha düşük derecelerde tutulmuşlardır. Ve hakeza…

Veya tabiatta ve mana âlemlerinde birçok vaka da örnekleri bulunan bu durum hakkında alt bölümde 1-2 örnek verilecektir.

BU İSMİN HAKİKATİNE DAİR;

Mukaddim isminin tecellisine mesleğimizden bir örnek………. İ’lem eyyühe’l-aziz! Tevfik-i İlâhî refiki olan adam, tarikat berzahına girmeden zahirden hakikate geçebilir. Evet, Kur’ân’dan, hakikat-i tarikati, tarikatsiz feyiz suretiyle gördüm ve bir parça aldım. Ve keza, maksud-u bizzat olan ilimlere ulûm-u âliyeyi okumaksızın isâl edici bir yol buldum. Serîüsseyir olan bu zamanın evlâdına, kısa ve selâmet bir tarîki ihsan etmek rahmet-i hâkimenin şânındandır.

………Hem o imanda mârifet ve muhabbetini verdi. Ve mârifet ve muhabbetle o nimet-i vücut içinde daire-i mümkinattan âlem-i vücuba ve daire-i esmâ-i İlâhiyeye kadar hamd ü senâ ile istifade için ellerini uzatabilir bir mertebe ihsan etti. Hem hususî olarak bir ilm-i Kur’ânî ve hikmet-i imaniye verdi. Ve o ihsanıyla çok mahlûkat üstüne bir tefevvuk (üstünlük)verdi…

Muaahhir isminin tecellisine bir örnek…. ekseriyetin hâlis duası dahi ferec-i umumîyi cezb eder. Kuvve-i cazibe vücuda gelmediğinden, fütuhat da verilmedi… On Altıncı Lem'a

………… Cenâb-ı Hak mânen diyor ki: Ben duayı kabul ediyorum, fakat şimdi yağmur vermiyorum.” Demek sonra sûre-i Yâsin şefaat edecek. Nitekim öyle olmuştur….Barla Lahikası

……….. Meselâ madenler diyemezler: “Niçin nebâtî olmadık?” Şekvâ edemezler; belki vücud-u madenîye mazhar oldukları için, hakları Fâtırına şükrandır.

Nebâtat, “Niçin hayvan olmadım?” deyip şekvâ edemez. Belki, vücut ile beraber, hayata mazhar olduğu için, hakkı şükrandır.

Hayvan ise, “Niçin insan olmadım?” diye şikâyet edemez. Belki, hayat ve vücut ile beraber, kıymettar bir ruh cevheri ona verildiği için, onun üstündeki hakkı, şükrandır. Ve hâkezâ, kıyas et.

Ey insan-ı müştekî! Sen mâdum kalmadın, vücut nimetini giydin, hayatı tattın, câmid kalmadın, hayvan olmadın, İslâmiyet nimetini buldun, dalâlette kalmadın, sıhhat ve selâmet nimetini gördün, ve hâkezâ...Mektubat………….

………….. O hem Hakîmdir, hem Rahîmdir. mülkünde istediği gibi tasarruf eder, çevirir………..Mektubat

Evet,Bu tecelliler ile ilgili insan hayatında, yaşamında, duasında ve tabiatta birçok hadise hikmet tecellisi olarak müşahede edilir…

BU ESMA-İ İLAHİYEDEN İYİ HUYLAR, ULVİ HİSLER, DOĞRU FİKİR VE GÜZEL DÜŞÜNCELER İLE YÜKSEK AHLÂK EDİNME;

İnsanın halife-i arz olarak seçilmesi, mahlûkatın ona musahhar edilmesi mazhariyeti mukaddim isminin tecellisindendir.

İnsanın arza halife olması da Mukaddim isminin tecellisiyledir. Onun hizmetine verilen bitkilerde ve hayvanlarda ise Muahhir ismi tecelli etmiştir. Bu derecede var edilmeyen tüm varlıklar Muahhir isminin tecellisi ile insan nazaran geride bırakılmıştır. Ancak onlarda bazı sıfatlar ve vazifelerle kendilerine münasip mükâfatlar ile taltif edilmişler ve memnuniyet ücretlerini almış ve almaktadır.

Hayatta ileri ve geri olan tüm eşya ve mahiyetlerin maddi manevi yükseliş ve gerileyişler, tüm hadise ve içerikleri ile hayat döngüsünün tesis edilmesi bu isimlerin bir birine bakan hakikatlerinin tecellisindendir.

Yine hayırda yarışmak, teavün, tesanüd Mukaddim ismine mazhar olmanın bir şeklidir. Ve helal dairde başarı ve kazanç yolunda say etmekte böyledir. Bir ilerleme talebi ile mukaddim esmasının kapısını çalmaktır. Ve her konuda teenni ile hareket etmek, acele etmemek, hikmeti davranmak Muahhir ismine mazhariyetin olumlu tecellilerindendir.

Yine Allah’ın C.C emirlerine riayet noktasında gösterilen gayret, huzuzat-ı nefsaniyeyi terketmek,İsar gibi hasletlerde bu Esmalardan elde edilen kazanımlardandır.



“Tarafımızdan kendilerine güzel akıbet takdir edilmiş olanlara gelince, işte onlar Cehennemden uzak tutulur.” Enbiyâ 101


.