18.11.17

ESMÂÜ'L-HÜSNÂ NOTLARI / EL-ĞANİYY / EL-MUĞNÎ

EL-ĞANİYY / EL-MUĞNÎ

ANLAMI:

EL-ĞANİYY, Zatında, Sıfatlarında, fiillerinde hiçbir şeye muhtaç olmayan müstağni, herşeyin kendisine muhtaç olduğu mutlak rahmet ve nimet hazinelerinin sahibi...

EL-MUĞNÎ, Yarattıklarının muhtaç olduğu şeyleri sonsuz hikmetle ve takdirle veren, kullarından dilediğini maddi manevi zengin kılan, salih kullarını kimseye ihtiyaç içinde bırakmayan…

"Ey insanlar! Siz Allah'a muhtaçsınız. Allah ise zengin ve her hamde lâyıktır." Fâtır sûresi / 15

BU İSİM İLE GENEL ANLAMDAKİ BAĞIMIZ:

İnsan mutlak ihtiyaç içindedir. Nihayetsiz aciz ve fakirdir..

“Hem Sensin Ganiyy-i Mutlak. Çünkü biz fakiriz; fakrımızın eline yetişmediği bir gınâ veriliyor. Demek Ganî Sensin, veren Sensin.” ………..Yirminci Mektup | İkinci Makam

“ İ’lem eyyühe’l-aziz! Allah’a tevekkül edene Allah kâfidir. Allah, Kâmil-i Mutlak olduğundan, lizatihî mahbubdur. Allah, Mûcid, Vâcibü’l-Vücud olduğundan kurbiyetinde vücut nurları, bu’diyetinde adem zulmetleri vardır. Allah, melce’ ve mence’dir. Kâinattan küsmüş, dünya ziynetinden iğrenmiş, vücudundan bıkmış ruhlara melce’ ve mence’ odur. Allah Bâkîdir; âlemin bekası ancak Onun bekasıyladır. Allah Mâliktir; sendeki mülkünü senin için saklamak üzere alıyor. Allah, Ganiyy-i Muğnîdir; herşeyin anahtarı Ondadır. Bir insan Allah’a hâlis bir abd olursa, Allah’ın mülkü olan kâinat, onun mülkü gibi olur..” Mesnevi-i Nuriye | Habbe

BU İSMİN HAKİKATİNE DAİR;

İnsanın fakirliği ve maddi manevi nimetlere muhtaç oluşu,onun hacetleri ve Rabbinin gınası arasında bir münasebet hayatı kuşatmıştır.Ve bu ihata ve talep mabeyninde kerem-i ilahi ile insandaki güzel ahlak seciyesi ,kullun Ganiyy ve Muğni olan Allah’a C.C yönelişi,Ganiyy ve Muğni olan Allah’ın C.C kula,bereket,kanaat,nastan istiğna gibi nimeti ile mukabelesi bu taalluk ve tahakkkun kemal noktasını gösterir.

Evet,Allah zatı ile kaimdir..varlığı hiçbir şeye bağlı bulunmayan,istiklal ve infirad sahibidir.Alemlerin tek banisi ve varisi O’dur…………… Yani, hamd ve senâ, medih ve minnet Ona mahsustur, Ona lâyıktır. Demek nimetler Onundur ve Onun hazinesinden çıkar….Hazine ise daimîdir…Mektubat

…………Ey hadsiz acz ve nihayetsiz fakr içinde yuvarlanan biçâre insan! Rahmet ne kadar kıymettar bir vesîle ve ne kadar makbûl bir şefaatçi olduğunu bununla anla ki: O Rahmet, öyle bir Sultan-ı Zülcelâle vesiledir ki, yıldızlarla zerrat beraber olarak Kemâl-i intizâm ve itaatle -beraber- ordusunda hizmet ediyorlar. Ve O Zât-ı Zülcelâl’in ve o Sultan-ı Ezel ve Ebedin istiğna-i Zâtîsi var. Ve istiğna-i mutlak içindedir. Hiçbir cihetle kâinata ve mevcûdâta ihtiyacı olmayan bir Ganiyy-i alel-ıtlak’tır. Ve bütün kâinat taht-ı emir ve idaresinde ve heybet ve âzameti altında nihayet itâatte, Celâline karşı tezellüldedir. İşte Rahmet seni, ey insan! O Müstağni-i Alelıtlakın ve Sultan-ı Sermedînin huzuruna çıkarır ve ona dost yapar ve ona muhatâb eder ve sevgili bir abd vaziyetini verir….Lem’alar

Evet Zengin Olan Ve Zengin Kılan O’dur.

BU ESMA-İ İLAHİYEDEN İYİ HUYLAR, ULVİ HİSLER, DOĞRU FİKİR VE GÜZEL DÜŞÜNCELER İLE YÜKSEK AHLÂK EDİNME;

Kulun Allah’a olan güveni, ihtiyaçlarına karşı O’nun gınasından istimdadı, yalnız O’na karşı olan tenezzülü, Rabbisine olan itimadı ve O’na olan kanaati  ve şükrü,Ganiyy ve Muğni isimlerinden den yüksek ahlâk ile istifade ettiğini gösterir.

Evet Allah bir kulu kendi ile meşgul ettiğinde ona gerçek zenginliği vermiştir.Ve yine Allah bir kulun yüzünü kendi kerem ve rahmetine çevirdi ise Onu zengin kılmıştır............

“Zenginlik mal çokluğu ile değildir. Bilâkis zenginlik göz tokluğuyladır.” ......Hz.Muhammed A.S.M

“Ey insanlar bilin ki tamahkârlık fakirliktir, yeis (tamahkâr olmamak) zenginliktir. Kişi bir şeye tamah göstermezse (bir şeye umut bağlamazsa) ondan müstağni olur.".......... Hz.Muhammed A.S.M

“Ensar’dan bir kısım insanlar Rasûlullah (s.a.v) dan bir şeyler istediler. O da yanındakiler tükeninceye kadar kendisinden istenilenleri verdi ve şöyle dedi: Yanımda hayırdan bir şey varsa onu sizden saklamam. Kim iffetli olmak isterse (istemek, dilenmek konusunda ve diğerlerinde) Allah (c.c) onu iffetli kılar, kim ihtiyacını başkalarına ulaştırmak istemezse onu gani kılar, kim sabırlı olmaya çalışırsa onu sabırlı kılar, hiç kimseye sabırdan daha hayırlı ve daha geniş bir bağış verilmemiştir.”....... Hz.Muhammed A.S.M


.