20.10.16

Uyuyan bebeğe ninni söylenmez…

Uyuyan bebeğe ninni söylenmez…
Bir nur dersinde şeytanın desise vermesi hakkında bir konuya temas edilmiş ve iblisin kendi yolunda gidenler için onları uykularından uyandıracak vesveselere dokunmadığın dan söz edilmişti.
Yani;ne Allah’ın varlığı,ne ibadetin gereği,ne de resullerin hakikati,ne Kur’an’nın mahiyeti,ne ahretin geleceği,ne kader ne hayır ve de ne şer hakkında,imanı ihsas edici bir noktaya değinmemek..
İslamiyet’in esasları,hususen namaz,bizzat zekat,hac ve İslamiyetin cemiyet hayatına terettüp eden ahlaki ile ilgili konular hakkında hiç ses çıkarmamak..
Az çok herkes bu tür imani ve İslami sorumluluklar hakkında sıradan bahaneleri bilir.İlk raunt sayılan bu perdede kulak tıkamak..ilgisiz durmak..acabalar ve ihtimallerle soruyu ve sorunu savuşturmak en genel uygulanan bir gaflet örtüsüdür.Ötelemek,yarınlara göndermeler yapmak,vazifeden kaçmak veya bazı aralıklarda yapmak..Cuma ve Ramazan gibi…
Birde bunun dışında gelişen şeyler vardır. Artık kişi barajı aşmış, gaflet standardından taşmış, düşüce mahsulü olarak,imanı ve dini sorgulayan bir yapıya negatif anlamda bürünmüştür.Kendi dünyasında itirazlarını kendine kabul ettirmek için nefsani rasat,şeytani telkinat ile talime başlar.Bu başlangıcın baş tacı ise kusur aramaktır.En küçük bir zaafı büyük bir delil görmek,tırnak kadar bir açıyı göz önüne getirerek koskoca bir dağın görüntüsünü örtmek gibi bir eylemsel durum gelişir.Bu süreci aştığında ise kabul ettiğini kabul ettirmek namına hareket edecektir.Aklını başına almadığında layık olduğu yere doğru sülük eder…
Bazı müspet daire insanları başlarına bir şey geldiğinde,bir hayal kırıklığı yaşadığında,emellerine ulaşamadığında,istedikleri olmadığında..yani kâinatta ki düzen onların keyiflerine uymadığında,onların istediği şekilde şekillenmediğinde,itiraz kisvesini giymekte ehli gaflet ile aynı safa geçebilmektedir.Her iki cenahında temel konusu,imansızlıkla,iman zafiyeti arasında bir durumdur.
Allah’ı tanımayanın Allah’ı sevmesini beklemek olmayacağı gibi, onun hikmetini aramak noktasında da bir şevki bulunmayacaktır. Onu tanımamak ve ya tanımaya çalışmamak insanın manen intiharı anlamına gelir. Çünkü kâinat ve hadisat ancak onun tanınması ile anlaşılabilir. Eğer bu marifet elde edilmez ise, hak canibinden görülemeyen olaylar, bütünlük ilişkisini kişin nazarında kaybeder ve sistemden çıkmış bir hikmet ve irtibatını yitirmiş bir ilişki hiçbir şey ifade etmez. Avcısından kaçarken kertenkelenin kuyruğu mesabesinde, canlı fakat anlamsız, bir şey ama hiçbir şey olmayan bir durum ortada kıvranır durur.
O nedenle eşyanın kendisi, hadiseler, değişim, gelip gitmeler, evrendeki aksiyonun her biri büyük bir amacın hücreleri, yapı taşları hükmündedir. Onları mahiyetlerine bakıldığında kendi dilleriyle bunu söylerler.
Ancak insan kainat kitabından bir bab okumak konusunda noksanlar içerisinde ise,bu evrensel düzen ile kendinde bir alaka kuramayacaktır.Dolayısıyla sistemin mihverinden çıkarak manevi kıyametini koparacaktır…
Mesela tevehhümü ebediyet hissi..yani ebedi dünyada yaşayacakmış zannı ile bir hayat tarzı benimsemek..yani kendini kandırmak..
Dünyanın kısacık hayatının,ebedi bir hayatın sermayesi olduğunu düşünmeyerek,bütün hissiyatıyla dünyaya yönelmiş olmak..
Ölümü ve her zevkin geçiciliğini düşünmemek..
Yalancı ve aldatıcı ışıklara aldamak..Şeytanın uyuttuğu etbasının hayatlarında zahiri ışıltıları daimi ışıltılar olarak değerlendirmek.
Sarayında bir bardak bile kırılmayan nemrutların,elinde her türlü maddi imkan olan ceberutların,istediği her zevke kolayca ulaşabilen imkanlı sefihlerin,her günü gün eden,her türlü rezaleti rahatça işleyen,her türlü eğlenceye kolayca ulaşan bedbahtların o muvakkat gülmelerine imrenmek ne kadar ahmakçadır.Şimdi hayatta olmayan nice kraliçeler,devrin ağız suyunu akıtan vitrin güzelleri,rahat yaşamak ise nice firavunların hayatları,gelip geçen devr-i alemin göz dolduran hayatları şimdi neredeler…Ve insan kendi hevasına sorsa..sen şimdi o dünyayı sallayan saltanatın gittiği alememi gitmek istersin?Yoksa bir kepeneğinden ve imanından başka bir şeyi olayan bir çobanın yanına mı?Elbette hiçbir ihtimal değerlendirilmeye alınmadan çoban en birinci tercihi oluşturur.Bu da şu anlama gelir ki;İnsan ne halt yediğini ve ne halt yemek istediğini ekseriya bilir..Mızmızları ise onu engelleyen sınırların olmasıdır.
Keşke bu mani olmasaydı veya keşke bu günah olmasaydı gibi..eğer o duruma düşmüş ve tövbe imkanı yada düşüncesine kavuşmamış ise..o hatayı yapmaması için hazırlanan tüm önleyici tedbirleri inkar edecektir ki vicdanı o yükün altında ezilmesin.
Dünya tüm şaşası ile ahirete nisbeten zindan hükmündedir…
Dünyanın bin sene mesudane hayatı ahiret hayatının bir saniyesine mukabil gelememesi..
Her lezzetin bir zevali,dolayısıyla da eleminin olması..
Dünyaya talip olanların dünyayı alması..yani ona verilmesi..
Asıl yurdun ahiret yurdu olduğundan gaflet edilmemesi..
İptali his ile hazıra talip olmak..vs vb…
Şiddetli hisler gibi bir biri ile zıt ancak dağlar kadar farkı olan düşünce ve tarzlar bir biri ile mücadele eder.
Eğer insan dünyanın mahiyetini anlamış, burasının bir numune diyarı olduğunu fark etmiş, tatmaya iznin olduğu ancak doymaya imkan olmadığını idrak etmiş, tecrübe ve imtihanın farkına varmış ise,dünyaya ancak bir mezra ve çarşı bir geçici konak hüviyetinde bakar ve ebedi burada kalacak gibi hayaller kurmaz,sonsuz hayat lezzetlerini kavraması noktasında küçücük mizanlar şeklinde ona verilen latifelerini burada tıka basa tatmin etmeye çalışmaz.Çünkü misafir olan kimse götürmeyeceği şeye kalbini bağlamaz.
Amma dünyayı ve kendini ölümsüz sananlar. Ve tüm duygularıyla şedit bir his ile bu fani hayata teveccüh edenler. Nereden geldiklerini sorgulamayan ve sadece dünyevi ve hayvani hislerini tatmin etmeye çalışanlar bir birleri arasında bu dengeyi korumak noktasında çok hassas davranırlar. Çıkar ilişkileri sınırları korur ve her değeri bir birlerine peşkeş çekerler. Riya vb basit hissiyatlar makyajlı birçok oyuncuyu vitrine taşır. Ve bu grup insanlar daldıkları çamurda oyuna terk edilirler. Çünkü onlar ahiretlerini vererek ve dünyaya severek bilerek talip olmuşlardır ve bu onlara verilecektir.
Ancak iman edenlerin durumu biraz farklıdır. Onlar Allah’ın da CC ifade ettiği gibi, maldan, candan vb imtihanlara tutulurlar. Sabra ve şükre davet edilirler. Musibetler hastalıklarla hayatın faniliğine aldanmazlar. Derlerinin kamçısıyla, insani kıymetin tek sebebi olan duaya koşarlar. Bilmek öğrenmek şevkine mazhar olup, ilmin talibi olurlar. Tanıdıkça tanımak sevdikçe sevmek isterler. Ve bu zahiri sıkıntılar arkasında ne kadar çok güzellikler olduğu hakkında inayet ve itminana mazhar olurlar. Ehli dünyaya imrenmez hatta onlara görmedikleri akıbet noktasında acırlar. Bu yolculuk, yani sabır şükür ve halıkından rıza yolculuğu sahibini sahibine götürür. İnsanlar gerçek hayatlarına geçtiklerinde nail oldukları nimetlerin müşahedelerine kavuştuklarında keşke buna da sabretseydim, keşke şuna da şükretseydim şeklinde hayıflanacaklardır.
Dünyanın zahiri süsü, bu yaşlı kocakarının bir hilesidir. İnsan kalbinin Rabbini zikretmeden mutmain olması mümkün mü? İnsan bu fani dünyadan ayrıldıktan sonra nereye gideceği hakkında bir bilgi sahibi olmadan ancak beyninden ruhundan kurtularak cahil bir hayvan olmakla yaşayabilir.
İki ayrı gurubu tefekkür ederken,dünyaya talip olmakla ahirete talip olmak arasındaki farkı fark etmek önemlidir.Birinde muvakkat ve fani lezzetler..diğerinde geçici elemler ve baki nimetler vardır…
Ehli dünyaya ait bütün görünen güzellikler sureta güzelliklerdir. Emniyet iman ve ahlakın hediyesidir. Sadakat bir İslami haslettir. Cesaret ve tenezzül etmemek yine hasiyeti imaniyedendir. Saygı ancak ebedi bir hayat fikrinin nimetidir. Kusur affetmek, tahammül etmek, hoş görü göstermek ve hayatı up uzun bir yolculuk ve sonsuzluk olarak görebilmek ve ona göre davranabilmek, imani bir saadeti ebediye öngörüsüdür. Bunun dışında ömür tüketmek tamamen fanteziye dayalı oyalanmaktan ibarettir.
Yani iyi yaşam ebedi niteliği olan bir yaşamdır ve mutluluk onun hakkıdır. Ebed kanadı kırık, soyu kesik bir hayat sadece bir gölge oyunu ve muvakkat nefes almaktır.
Her iki yolun yolcularına aynı gözlükle bakmamak gereklidir ki doğruluk ve yanlışlık bir birine karışmasın…

Baki Selam